فرزانه سیفی؛ زهره سعادتمند
چکیده
با توجه به اهمیت بازی در سنین پیشدبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بازی در سنین پیشدبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، دو گروه 12 نفری از دانش آموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون مکعبهای کهس (1920) استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس یک متغیری (آنکووا) استفادهشده است. یافتهها نشان داد که بازیهای وانمودی هوش فضایی را در کودکان گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش داد. در دنیای مدرن امروزی بهرهمندی از هوش دیداری – فضایی یک توانایی منحصربهفرد محسوب میشود و معمولاً افرادی که از این نوع هوش بهره بیشتری دارند و مهارتهای لازم در آنان بهخوبی پرورش دادهشده است در هر رشته، شغل و یا تخصصی که دارند نسبت به اطرافیان خود، در صد موفقیت بیشتری دارند، بنابراین با آموزش بازیهای وانمودی در سنین پایین میتوان این هوش را تقویت کرد.